Informasjon, Litteratur

Er litteraturanmeldelser reklame?

Kilde: Pixabay.

Forbrukertilsynet har lansert en ny regel som sier at alle innlegg man poster i sosiale medier (egen blogg, Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat eller lignende plattformer) om bøker mottatt som anmeldereksemplar fra forlag skal merkes som reklame eller annonse.

Bokblogglandia, meg selv inkludert, har reagert på dette. Og det er flere grunner til det.

  • Reklamering og annonsering innebærer en økonomisk godtgjørelse, som bokbloggere ikke får. Vi blir ikke betalt for å anmelde bøker. Det eneste vi får er selve anmeldereksemplaret, på lik linje med litteraturanmeldere i f.eks. aviser. Litteraturanmeldelser i avis må ikke merkes som reklame eller annonse.
    *
  • Ved å merke litteraturanmeldelser som «reklame» eller «annonse» gis det inntrykk av at anmeldelsen ikke er 100% ærlig, men en rosemalt tekst kun skrevet for å hjelpe forlaget og selge bøker. Dette er svært problematisk da det spenner ben under bokbloggeres omdømme og integritet.
    *
  • I en tid da litteratur og litteraturanmeldelser stadig blir faset ut av aviser og media, er det viktigere enn noensinne med bokblogger som fremmer bøker, leseglede og det skrevne ord. En slik merkeregel, som i utgangspunktet er satt for å virke opplysende på forbrukeren, men som i realiteten kun er med på å gi et totalt misvisende inntrykk av bokbloggeres anmeldelser, kan skade litteraturens tilstedeværelse i det offentlige rom. Flere bloggere vurderer å blogge langt mindre om bøker.

Regler er nå en gang regler. De bør følges. Jeg vurderer å takke nei til og motta flere anmeldereksemplarer fra forlag. Men inntil videre kommer alle mine blogginnlegg om bøker mottat som anmeldereksemplarer til å innledes med dette:

«Reklame: Forbrukertilsynet krever at innlegg om bøker mottatt som anmeldereksemplar fra forlag merkes som «reklame». Mine innlegg om bøker er en kritisk vurdering av verket og en skildring av leseopplevelsen. Jeg mottar ingen økonomisk godtgjørelse for mine anmeldelser. Personlig integritet er viktig for meg. Mine anmeldelser er alltid ærlige og upåvirket av at bok er mottat som anmeldereksemplar.»

14 tanker om “Er litteraturanmeldelser reklame?”

  1. Frykt ikke. Om alt skal merkes reklame, så blir ALT merket reklame etterhvert, og ingen i hele verden kommer til å legge merke til at det ordet står på toppen av innlegget. 🙂

    Liker

    1. Joda, jeg ser den. Men dette er problematisk akkurat nå, selv om det kanskje ikke vil være det et stykke inn i fremdtiden. Jeg skjønner jo at Forbrukertilsynet ønsker å gjøre ting så tydelig som mulig for forbruker, men i akkurat dette tilfellet så har de ikke vurdert alle sider av saken nøye nok. 🙂

      Liker

  2. Helt enig med deg i dette! Var tenkt å lage et innlegg selv på bloggen min i dag men har ikke kommet så langt ennå. Eneste er at jeg kommer til å fortsette å skrive leseeks/ anmeldereksemplar for de som ikke vet hva det er leser mest sannsynlig ingen bokanmeldelser heller.

    Liker

  3. Du sier akkurat det jeg tenker, og heldigvis er vi flere som tenker likt. Jeg har aldri drevet med reklame eller annonsering, og kommer ikke til å begynne med det heller.

    Liker

  4. Fint, vi reagerer jo alle på denne regelen. Man føler seg i en felle, som om vi skulle ta imot honorarer for å reklamere for bøker – når den eneste «økonomiske fordelen» er en bok som står stemplet lese-eksemplar. Synd det skal være slik. Det tar bort gleden ved å blogge om bøker.

    Liker

  5. Jeg har tydeligvis bodd under en stein siden jeg ikke har fått med meg dette før nå. For pokker, gratis leseeksemplarer fra forlag/forfatter er jo ikke regelrett reklame/annonse hvis en skal være flisespikker, siden vi tross alt ikke får betalt for det (rent bortsett fra selve boka da, selvfølgelig).

    Greit nok at jeg forstår Forbrukertilsynet om at reklame skal merkes som reklame, men å blogge om noen leseeksemplarer en har fått uten å ta betalt er jo noe helt annet. Ser jeg kanskje repeterte meg litt her.

    Burde da være mulig med kompromisset om at en nevner at en har fått leseeksemplar i innlegget, men å merke det som annonse/reklame blir for drøyt.

    Liker

    1. Helt enig med deg, Kristin! Håper virkelig Forbrukertilsynet går et par runder til på dette og lager en regel som gir litt mer mening enn den som gjelder nå. Intrykket det gir å merke litteraturanmeldelser som «reklame» blir jo totalt feil. Hvis forbrukeren skal opplyses, så bør ihvertfall opplysningene være riktige. 🙂

      Liker

      1. Nettopp. Hvis forbrukere skal opplyses, bør ting bli gjort riktig, både for deres del og våres del. Selv om leseeksemplarer fra forlag kan gå innunder «markedsføring» hvis en skal være flisespikker, så får jo vi bokbloggere tross alt IKKE betalt for å blogge om bøkene. I tillegg hender det jo at det kan gå både måneder og år (*host*) før vi leser enkelte av leseeksemplarene og blogger om dem. Jeg nevner det i blogginnlegget hvis jeg har mottatt bok som leseeksemplar, men føler det blir helt feil å merke innlegget med annonse/reklame.

        Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..