
«Reklame»: Forbrukertilsynet krever at innlegg om bøker mottatt som anmeldereksemplar fra forlag merkes som «reklame». Mine innlegg om bøker er en kritisk vurdering av verket og en skildring av leseopplevelsen. Jeg mottar ingen økonomisk godtgjørelse for mine anmeldelser. Personlig integritet er viktig for meg. Mine anmeldelser er alltid ærlige og upåvirket av at bok er mottat som anmeldereksemplar.
Bokas tittel og forfatter
«Lord of the Senses» av Vikram Kollmannskog.
Bokas særpreg og handling
Lord of the Senses består av 21 historier som på forskjellig vis skildrer hvordan det er å være ung, urban, skeiv, åndelig og seksuell i vår samtid. Boka er skrevet på engelsk.
Fra baksiden av boka:
From the forest-fringed suburbs of Oslo to the bustling heart of Bombay; from the timeless banks of the Ganges to the never-closing nightclubs of Berlin, Lord of the Senses captures a headily contemporary sense of what it is to be queer, cosmopolitan, spiritual and sexual.
Utvalgt sitat fra boka
«The day is quickly turning to night, and lights come on around the dargahs. An old man appears with a harmonium. He sits on the ground facing Nizamuddin’s dargah, his back to Amir Khusro’s. He starts playing and singing. The old man’s voice is frail, but they are Amir Khusro’s words, and the music, qawwali, is Amir Khusro’s creation. The old man raises a hand, stretching out towards Nizamuddin as if we too are Amir Khusro. A large man with a tabla sits next to the harmonium player, his fat fingers fluent on the tight skin of the drums. An older lady offers some money to the musicians, then sits down behind them. She is elegantly dressed in a yellow sari. I notice a line of red sindoor where she has parted her hair. A married Hindu woman. The young boy in the black kurta appears and sits down close to me. From the corner of my eye I notice that he occasionally looks at me. More and more people join us. Again, no one seems to mind D and his gender-bending look.
‘It makes me so happy,’ I say to him. ‘This mixed group of people coming together, of all religions, genders, sexualities, ages.’
D smile back. ‘We’re a gathering of lovers.'»
Min vurdering
Forfatteren kaller historiene i denne boka for historier, ikke noveller. Det får meg til å tro at de fleste av dem er selvopplevde, eller i det minste basert på minner eller erfaringer fra hans eller nære bekjentes liv. Noen av hovedpersonene i disse historiene har samme navn eller navn som minner veldig om forfatterens eget, andre ikke. Men uansett om historiene er helt eller delvis selvbiografiske, eller ikke i det hele tatt, så oppleves de som allmennmenneskelige. Her er intimt personlige og store åndelige rom vi alle kan gjenkjenne oss i.
Historiene spenner fra det åndelige, via det kulturelle, til det erotiske – men alle har det til felles at de skildrer mennesker som følger sitt hjertes higen etter kjærlighet, samhørighet og nærhet. Hovedpersonene er alle mennesker som ønsker å leve ut sin autentisitet, med håp om å bli sett og akseptert som den de er, og på bakgrunn av de valgene de tar – som vi alle dypest sett gjør.
Tekstene skildrer kontrasten i det å være et selvstendig, søkende individ, med individets rett til å følge sin egen vei og sitt eget hjerte, og samtidig tilhøre og bli akseptert av flokken. Noen ganger må det nybrottsarbeid til for å oppleve begge deler. Selv i dag. Desverre. Det ligger både mot og sårbarhet mellom linjene i disse historiene, noe bittersøtt som virkelig berører og setter spor.
Mange av historiene i denne boka har fokus på seksualitet, nærmere bestemt homofil seksualitet og homoerotikk. De erotiske skildringen er nøkterne, direkte og jordnære. Historiene vipper aldri over i det svulstige eller vulgære. De erotiske scenene er ikke overskildret eller fylt av klisjeer. Det ligger medmenneskelighet og følsomhet i erotikken, og mellom linjene i disse tekstene, noe som fremhever bokas allmennmenneskelige kvaliteter.
De erotiske handlingene i boka oppleves som redskaper for en dypere menneskelig forståelse. Gjennom seksualakten, uansett hvilke kjønn som deltar i den, lærer vi om vår egen og andres sårbarhet, om mot, ydmykhet, tillit, nærhet og dyp kjærlighet. Vi finner vår egen individualitet og lærer å smelte sammen med en annen, eller noe langt større enn oss selv. Vi lærer oss å stole på, og opplever hvordan det er når andre viser oss total tillit.
Seksualitet og åndelighet har i så måte flere likhetspunkter. Jeg skjønner godt hvorfor forfatteren lar disse to temaene leke med hverandre og smelte sammen i disse historiene.
Det er mye positivt å si om denne boka. Men det er også en ting jeg hang meg litt opp i. Dialogene. Det ligger noe repetativt og stakkato over flere av dem, som jeg synes ødelegger flyten i samtalene. Forfatteren har en tendens til å avslutte utsagn og tilsvar med «I said, he said, I said, he said», noe som er unødvendig. En større variasjon i hvordan samtalene formes hadde hevet tekstene. Leseren skjønner fort hvem som sier hva i en samtale. Det trenger ikke å presiseres etter hver eneste setning.
Jeg likte denne samlingen historier svært godt. Forfatteren beskriver kjærlighet, både den fysiske og den åndelige, på en innsiktsfull og følsom måte. Vi får et innblikk i hvordan det kan være å leve som ung homofil mann, i forskjellige kulturer og i forskjellige land, i vår samtid, gjennom denne boka. Lord of the Senses er et klokt og modig stykke tekst om det vakreste i oss – genuiniteten – og kraften i det åpne, sårbare, ekte mennesket. Det er et sterkt og sensuelt forsvarsskrift for toleranse, mangfold og frihet.
Jeg håper mange lesere vil finne veien til Lord of the Senses.
Fakta

Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget
Forlag: Team Angelica
ISBN: 978-0-9955162-9-8
Originaltittel: Lord of the Senses
Oversetter: —
Sideantall: 166
Utgivelsesår: 2019